eLise

Suka Blog Saya Ke?

Saturday, December 3, 2011

Thank You!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sedang-sedang aku PM dengan sahabat lama Anis kat Fesbuk, aku tanyalah dia fasal study dia yang tertangguh nanti. Anak dia macamana? Ikut sama dengan dia ka? Ehm. Anak dia tinggal kat rumah. Dia ke Sarawak untuk sambung studynya yang tertangguh. Ya Rabbi. Besarnya dugaan dia. Terpaksa berpisah dengan anak dia yang comel tu. Anis cakap, tak pernah sehari pun dia berpisah dengan anak dia. Tapi nampaknya tahun depan, dia terpaksa meninggalkan anak dia.

Linda pun macam tu. Ujian sakit yang dia dapat. Tangan dia berbalut simen. Nak solat, kena solat secara duduk. Ehm. Aku intai-intai dia solat tadi. Kesian aku tengok. Tapi orangnya kuat, tengah sakit-sakit pun solat tak tinggal tau. Beratnya simen tu. Gatalnya tangan tu dibalut dengan simen tu.

Memang betullah. Setiap manusia tu diuji dengan tahap kemampuannya. 

Tengok keadaan kawan-kawan aku yang berdua ni, aku jadi insaf tau. Terasa beruntungnya diri aku ni. Terasa macam diri aku ni tidak bersyukur dengan apa yang aku ada. 

Bayangkan salah satu jari kita hilang? For example, ibu jari putus. Macamana kita mau genggam sesuatu benda? Macamana mau angkat barang? Susah kan?

Ehm.

Semoga aku lebih bersyukur dan sentiasa bersyukur. Amin ya Allah.

Teringat satu mesej dekat Fesbuk yang di share oleh seorang rakan di dalam sebuah group yang aku follow. Mesejnya lebih kurang macam ni:

Allah tak takdirkan kita kaya, sebab Allah sayang kita..
Kita miskin (cukup dengan apa yang ada, tenang, tidak meminta-minta) agar diri kita sentiasa berdoa kepada Allah, selalu berhajat dan meminta kepadaNya..
Jika kita kaya, dikhuatiri kita malas nak mengangkat tangan memohon kepada Allah, seolah-olah diri dah dapat semua yang diperlukan..
Allah tau apa yang terbaik untuk hamba-hambanya..

Ehm. Aku pun teringat masa zaman tinggal kat hostel dulu. Masa tu musim hujan. Kain yang aku jemur sering saja kena blow away lah kononnya oleh sang angin sampaikan kain tu terbuang ke atas tanah dan aku terpaksa mencuci dan menjemurnya semula.

Aku: Warrrgggghhh! Malasnya macam ni. Balik-balik kena cuci kain ni. Malasnya...

Anis: Jangan macam tu El. Kita tidak tau. Allah tau. Mungkin kau tidak cuci kain tu dengan bersih. So, Allah mau kau cuci balik, supaya kain tu bersih dan selamat untuk kau pakai.

Wah. How sweet.

Sama-samalah kita sentiasa bersyukur kepada Allah dan sujud syukur lepas solat. ^_^ 


Thank You Allah.

No comments:

Post a Comment