eLise

Suka Blog Saya Ke?

Thursday, October 13, 2011

Raihan - Demi Masa


Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Yang beriman dan beramal soleh

Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran

Gunakan kesempatan yang masih diberi
Moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan
Kerna ia takkan kembali

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati

Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Yang beriman dan beramal soleh



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Insaf dengar lagu ni.. smoga keinsafan dan sntiasa ingat pada Allah dan kematian tu tidak terkubur bgitu saja.. smoga kdua2 benda tu sntiasa tersemat di hati aku hamba yg hina dan kerdil ini.. amin ya Rabbi..

Klu dilihat pada bait2 lirik lagu Raihan kat atas, Demi masa.. masa tu amat penting skali.. masa itu sangat bernilai drp emas.. kita x dpt undur atau cepatkan masa.. rugilah kita klu kita sia2kan masa yang ada..


Sihat sebelum Sakit
Masa sihat ni la kita buat dan perbanyakkan amal.. bila da sakit nanti, mo buat pn payah ckit.. x cergas seperti keadaan kita masa sihat..

Muda sebelum Tua
Masa muda ni la kita kena perbanyakkan ibadat kpd Allah krn masa muda ni kita masih lg kuat.. klu da tua, kita da x cergas dan kuat lg.. dan sesungguhnya, menurut kata Tuan Haji Isa semasa daurah yg aku ikuti haritu, Allah itu amat menyayangi hamba2nya yg masih muda dan beramal soleh..

Kaya sebelum Miskin
Masa kita berduit, ada pangkat dan nama lah kita harus bykkan infaq/ sedekah.. masa kayalah (mmpunyai wang/ harta) kita belanjakan duit dan harta kita kpd jalan kebenaran.. sbb, masa da x da duit nti, da miskin, susah utk kita bersedekah lg.. jgn risau dgn bersedekah, org sntiasa bersedekah dgn ikhlas krn Allah, nescaya lebih murah rezekinya.. dan sesungguhnya, Allah menyukai org2 yg dlm kesempitan (wang/ harta) ttapi bersedekah keranaNya..

Lapang sebelum Sempit
Masa lapang gunakanlah sebaiknya.. perbanyakkan amal ibadat, melakukan benda2 yg baik dan tidak dimurkai Allah, sebelum berada dlm keadaan yg sempit dan sibuk..

Hidup sebelum Mati
Mati itu pasti, hidup insyaAllah.. stiap manusia akan merasakan mati.. utk itu, bersedialah utk mati.. bagaimana bersedia? perbanyakkan bekalan menuju ke alam barzakh.. ke alam kiamat dan akhirat.. bekalan adalah amal soleh yg kita lakukan.. sedekah jariah, doa anak yg soleh dan ilmu yg bermanfaat akan berterusan sehingga kita brada di alam barzakh.. smoga kita hidup dan mati dalam Iman dan Islam.. amin ya Allah..




2 comments:

  1. peringatan yg bagus....trma kasih d ats peringtn bersama :)...teruskan usaha anda....hehe

    ReplyDelete
  2. terima kasih kembali.. insyaAllah kita ikut pesanan Rasulullah, sampaikan pesan walaupun spotong ayat hehe..

    ReplyDelete