eLise

Suka Blog Saya Ke?

Monday, November 7, 2011

Amanah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Baru lepas abis study group untuk sesi yang kedua tadi kat 'perkarangan ruang tamu RM' bersama rakan2 dari RK dan RM..

Tidak semua sahabat yang join dalam study group ni.. Well, manusia tu berbeza2 kan.. ada yang prefer grouping, ada yang prefer study sendiri2.. ada yang suka study dengan iringan muzik, ada yang suka study dalam keadaan silent macam keadaan kat kubur! oOps! contoh yang ekstrim eh? huhu~ nvm, mengingatkan kepada kematian~

Untuk exam yang last ni (last dekat IPG), kami berduablas jak yang sama2 study sesamer.. hym, Kak Nisa' balik Sarikei semalam dan akan balik Miri dalam pagi esok kot? Sebelum pegi tu Kak Nisa' ada pesan, nota2 yang kami orang share dan bincangs2 tu tolong kutip untuk dia sekali~ heh!

Amanah tuuu! hah, benda tu la yang paling berat sekali.. amanah! Tadi masa perbincangan malar jak terlupa pasal nota yang harus aku kumpulkan untuk Kak Nisa'.. nasib baik terlupa tu terlupa kejaaap jak, then kumpul lagi.. hehe..

Manisnya aku rasa bila aku da jalankan separuh daripada kerja yang diamanahkan oleh Kak Nisa'.. rasa indah jak.. rasa indah jak bila jalankan amanah tu kerana Allah.. huhu~ camana rasanya? cuba try test sendiri! DIY k (bilang Nami)!

Sebenarnya banyak lagi amanah kita ni.. amanah daripada Allah sebagai hambaNya, sebagai anak, sebagai saudara sesama Islam, sesama manusia, sebagai guru.. huhu~ banyak lagi.. beraaatttnya amanah ni.. kalah berat beras 10KG yang aku dukung masa shopping beli barang rumah dengan Zizi malam Sabtu tu hehe..

Oops! teringat kisah di kaunter pembayaran!

Adoi beratnyaaa!

Sifat amanah ni banyak kali disebut dalam Al-Quran, antaranya dalam surah Al-Ma'arij (70:32) dan surah Al-Mu'minun (23:8):

"Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya."

Huhu~ pentingnya amanah tu.. kalau kita tidak amanah tengoklah apa yang jadi? Bapa rogol anak perempuan lah, bayi anak luar nikah dibuang dalam longkang, dalam tong sampah dan macam2 lagi keadaan lebih dahsyat daripada keadaan pada masa zaman jahiliyah dulu.. Saidina Umar Al-Khattab bunuh anak juga, tapi   dia bunuh, tanam hidup2 kat tengah padang pasir.. kalau zaman sekarang? buang kat dalam tong sampah, kat longkang, kena kacau2 anjing dan makhluk2 lain lagi baby tu.. aduh! lagi sadis!

So, mulai daripada hari ni, mari kita sama2 jaga amanah yang diletak atas bahu kita ni walaupun amanah tu invisible! Hehe..

Wallahu'alam.. segala yang baik itu datangnya daripada Allah yang Maha Esa dan yang buruk tu datang dari kekhilafan diri sendiri ^^

No comments:

Post a Comment