eLise

Suka Blog Saya Ke?

Friday, November 25, 2011

Jom!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..


Apa khabar semua? Chewah! Macam host rancangan TV la pulak. Hoho. Hari ini hari Jumaat. Penghulu segala hari kan? Saya mahu ajak kamu orang semua untuk sama-sama menghidupkan hari Jumaat ini dengan membaca Surah Al-Kahfi.

Ngee~ ^^

Seperti yang kita semua tahu (em, mungkin ada yang tidak tahu, dan saya mahu bagitahu), banyak fadhilat/ kebaikan membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat ni. Antaranya Allah akan memelihara dan menerangi kita dengan cahaya pada Jumaat ini hinggalah Jumaat yang berikutnya.

Rasulullah S.A.W. bersabda: Barang siapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan meneranginya dengan cahaya dari Jumaat yang dia baca kepada Jumaat yang berikutnya. (H.R. Baihaqi)

Selain itu, kalau kita hafal 10 ayat pertama dan ada juga menyatakan 10 ayat terakhir Surah Al-Kahfi, kita akan terhindar dari fitnah Dajjal!

Dari Abu Darda R.A., sabda Rasulullah S.A.W.: Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari Surah Al-Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal. (H.R. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)

Wow! Best kan fadhilat-fadhilatnya? Hoho. Apa lagi? Jom!

No comments:

Post a Comment