eLise

Suka Blog Saya Ke?

Sunday, November 6, 2011

"Bodoh!"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Wah, tajuk pun da seram.. apatah lagi kalau dengar perkataan tu disebut di depan mata kita..

Semalam, aku dan Zizi pegi ke Servay mau beli barang2 keperluan rumah.. barang2 dapur la katakan.. daripada barang yang kering2 hinggalah ke barang yang basah2.. kami bertolak dari rumah around 8 ber'transpot'kan Hajar yang baru balik dari wad Ustaz Mad.. huhu~

Keperluan rumah sudah dipilih dan disumbatkan ke dalam troli.. then, kami berdua pun pegi baris kat kaunter tunggu turn lah mau bayar kan.. Zizi letak tisu atas barang orang kat depan.. well, kami berdua tidak la perasan tu barang dia.. ingatkan memang barang yang tersadai kat kaunter tu.. Then, dengan mukanya yang kelat dia ambik barang dia tu.. biskut ka apa.. Oops! aku pun secara spontan cakap, "Sorry!"

Tiada jawapan. Silent. Oke then, maybe orang tu malas mau cakap apa2 kan huhu~ then, tiba2 aku dengar dia cakap kat budak yang bantu cashier masukkan barang dalam plastik tu, "...cukup...". Then, dia cakap kat cashier, "...tambah plastik...". Aku tidak dengar sangat butir perbualan mereka bertiga tu.. yang aku pasti aku dengar perkataan 'cukup' dan juga 'tambah plastik'. 

Then, dengan tidak semena-mena dia cakap something kat budak yang masukkan barang dalam plastik tu. Aku tidak berapa pasti butir perbualan dorang dua tu.. tapi yang aku, Zizi, cashier dan ofkos budak tu dengar adalah perkataan 'BODOH!'.

Seriously, masa tu mata aku memang da terbeliak dengar perkataan tu disebut di khayalak ramai macam tu.. ya Allah, kesian budak tu.. diam ja.. then, dia teruskan lagi cakap macam2.. aku dan Zizi, blur! Zizi cakap masa tu dia tak tau apa mo buat.. yang penting dia blur! terkesima! aku pla? aku rasa macam mau lari ja dari tempat tu.. tapi aku tersepit antara Zizi dan orang yang cakap budak tu Oops!

Then, aku dan Zizi teruskan bayar barang.. Zizi tanya cashier tu 'Kenapa dengan dia tadi?'.. cashier tu cakaplah, orang tu suruh tambah plastik, tapi kawan dia masih mau penuhkan plastik yang lagi satu sebab masih banyak ruang untuk isi barang.. tapi, tiba2 dia kena cakap macam tu.. huhu~ Zizi pun cakap something yang aku tak berapa ingat, tapi yang penting Zizi encourage cashier dan budak tu untuk bersabar..

Lepas dari Servay tu.. kami dua pun diam ja.. dan masih teruskan cerita pasal benda tu.. benda tu mengejutkan.. huhu~ sampaikan, kami mau pegi hospital ambil Kak Fatimah pun hampir salah jalan sebab masih terkesan dengan 'eksiden' yang berlaku sebentar tadi tu..

Huhu~ kalau kita tidak sabar, macam tu lah kan.. senang2 jak keluarkan kata2 kesat yang sangat mengguriskan hati dengan orang.. sedangkan benda tu kecik ja.. kalau aku lah di tempat budak tu tadi, aku nangis, konfem!! Tapi betullah, Allah uji hamba2nya sesuai dengan kesanggupannya.. 

Bagi aku, tidak salah kalau 'orang tadi tu' cakap sesuatu yang lebih polite even kedengaran tegas.. contohnya, "Boleh tambah plastik? Saya tak mau barang penuh sangat dalam plastik tu." or kata2 lain yang lebih polite lah.. 

Zizi cakap, kita tidak boleh salahkan orang macam tu juga.. kita tidak tau kan? mungkin orang tu dibesarkan dalam surrounding yang macam tu.. maybe masa dia kecik, dia selalu mendengar perkataan2 kesat macam tu.. dan tidak mustahil kata2 kesat tu ditujukan untuk dia..

Semoga Allah memberi dia petunjuk..

Sampai saja di rumah dengan Kak Fatimah, benda tu lupus dari ingatan sekejap.. then, aku cerita benda tu dengan Nami.. Nami pun mempunyai pandangan yang sama.. dia cakap, dia pun nangis juga kalau dia berada di tempat budak tu.. huhu~

Sadis kan?

"... Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. ..." 
(13:11)

4 comments:

  1. jgnla kita lekas menghukum keadaan sesorang...bole jdi ketika e2 dia telah lalai sehingga mendengar bisikn syaitan utk mudah mengeluarkan kenyataan yg d luar batas kewarasan akal manusia....renungnan bersama...hehe

    ReplyDelete
  2. iya btul tu encik ahmad.. makasi atas perkongsiannya.. sangat bermanfaat :)

    ReplyDelete
  3. kalau kena dgn adik ipar aku..hbs la org itu kena sound teruk2..hehehe

    ReplyDelete
  4. adik ipar yg mana 1? mama caca ka?

    ReplyDelete