eLise

Suka Blog Saya Ke?

Tuesday, November 15, 2011

Taare Zameen Par (2007)

Assalamualaikum..
Kalau tak jawab dosa, kalau jawab sayang~ 
(aha! tiru-tiru gaya Maria Elena)

Semalam aku baru lepas streaming satu Hindi Movie ni yang bertajuk Taare Zameen Par or kalau tak silap maksudnya Every Child is Special..


Movie ni sudah lama dah release.. But ofkos! as usual, I'm alwyas outdated! eh betul kah ayat tu? ngee~

Movie ni disebut-sebut oleh Fiza masa kami orang (aku, Nami & Fiza) tengah dinner sama-sama kat dapur RM.. 

Oke, dipendekkan storilah~ Cerita ni mengisahkan pasal seorang budak yang berumur 9 atau 10 tahun yang mengalami Disleksia. Hah? Disleksia? Disleksia tu sejenis penyakit (eh penyakit eh?) di mana seseorang tu mengalami kesukaran untuk membaca dan menulis. Children with dyslexia ni (ehem!) biasanya melihat dunia ni dari pandangan yang berbeza. Eh, melalut jauh pulak!


Budak tu bernama Ishaan. Ishaan ni mempunyai seorang abang, Yohan yang sangat bijak tidak seperti dia yang dilabel 'lembab', 'pemalas' dan macam-macam lagi oleh orang sekeliling. Hinggalah pada suatu hari, famili Ishaan hantar Ishaan ni pergi sekolah berasrama. Kat situ lah berlaku sedikit perubahan! Perubahan apa? hah, tengok sendiri! haha~


Aku streaming kat youtube ja movie ni. Meleleh air mata tengok movie ni huhu~ Aku terbayang adik aku, Dino. Dulu dia pun macam tu, konfius dengan huruf 'b' dan 'd', pakai butang baju sekolah tak betul, ikat tali kasut tidak berapa pandai. Alhamdulillah, sekarang dia dah oke.

Sebagai bakal guru, cerita macam ni banyak mengajar aku supaya tidak menghukum murid-murid sewenang-wenangnya dan menggelar mereka 'lembab' atau yang sewaktu dengannya. Alhamdulillah, dekat maktab ni banyak yang aku belajar.. dan, aku juga suka dengan transformasi KBSR kepada KSSR. KSSR ni banyak kebaikan dan kelebihannya. Hehe~ oke, oke stop!

Well, aku bagi 4.5 out of 5 stars dan moon untuk movie ni! Yeye!!

Streaming Movie: Taare Zameen Par (2007)

Psst! Sebelum tengok movie ni, ready tisu k! Haha!

2 comments:

  1. oh..movie inilah yg menjadi slh satu kuliah mdm mary ann..hehe...mmg best..kmi pn apa lg..meleleh air mata...budak2 lelaki pasti tertunggu2 aku menangis..sbb yg plg cpt menangis sudah semsetinya aku..hahahha...kata budak lelaki kelas kmi..klu is x menangis..sgt menghairankan

    ReplyDelete