eLise

Suka Blog Saya Ke?

Sunday, October 30, 2011

Berlapang Dada

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Baru kira2 sejam yg lalu, aku ngn Zizi crita2.. b4 that, Zizi juz mo tumpang tido kejaaaaaap kat dlm bilik aku.. mo rehat jap katanya.. tp, klu da bjumpa ni, hehe, ada jak masa tluang, cerita2 la apa lg kan?

Antara intipati cerita kami tu adalah pasal berlapang dada dalam mmbina ukhuwah ni.. nmpk mcm mudah jak ckp kan berlapang dada ni.. huhu~ ckp senang la, apply tu fuh! sapa dpt lalui ujian tu, dan dpt apply berlapang dada ni, respek la.. bkn mudah bnda ni.. 

Zizi crita2 psl berlapang dada ni, aku pla senang2 jak ckp:

"Klu aku kan Zi, hal2 apa2 jak yg melibatkan dugaan drp Allah ni, especially ukhuwah & kena berlapang dada ni, ofkos aku sangka baik dlu, pkir benda baik2 yg pnah dia buat utk aku, then, ingat mati.."

Amboi senang jak aku ckp kan? haha~ tp itu la yg blaku sbenarnya.. nmpk mcm senang kan? tp aku mo apply tu mmg makan masa la.. kena didik hati tu, diri tu utk buat mcm tu.. ekceli, bkn slalu dpt apply, tp, alah bisa tegal biasa la kan konok2nya kata org2 tua dolu2.. da terbiasa, kita akan rasa benda tu mudah saja.. tp, itu cara aku la.. stiap org kan ada cara dan strategi masing2 utk mengamalkan cara2 menjaga ukhuwah ni.. mgkn cara aku ni bkesan utk aku jak, utk Zizi x.. dia ada cara lain.. mungkin juga kamu pembaca2 taipanku ini mmpunyai cara yg lbeh bagus dan efisyen hehe~ (hehe coz pekataan efisyen tu, mantap!)

Satu lg, lepas aku pkir mati tu kan, aku akan insaf.. Allah Ya Rahman Ya Rahim Tuhan kita tidak akan mmbiarkan kita.. malah mmberi pahala lg klu ingat mati.. dah dpt pahala blapang dada, dpt lg pahala sangka baik, dpt lae pahala ingat mati hehe.. oya, lepas insaf td kan, 1 lg cara aku, aku akan doakan org tu.. doakan yg baik2 la.. smoga dia lbeh mentaati Allah.. mana tau, doa aku makbul, alhamdulillah kawan aku jd baik dan aku pn akan ikut jd baik.. bak hadis Rasulullah SAW, klu kita bkawan ngn org baik, baikla kita.. then gtula sebaiknya kan.. lgpn, klu kita doakan kwn kita, otometikeli, doa tu utk kita juga hehe.. 2 in 1 tu! mana mo cari oO~

Tapi benda ni kena istiqamah.. bersangka baik, berlapang dada ni kena istiqamah.. makin banyak kita diuji makin kuat la kita.. makin sayang Allah ngn kita.. aku x kan diuji mcm tu klu Allah x tau kemampuan aku, Allah uji org lain mungkin lbeh lg dari Allah uji aku, mngikut tahap kesanggupan dia jugak.. Zizi ckp, benda ni mmg susa mo apply, tp tu la.. kena byk bdoa mintak ngn Allah.. Zizi ckp lg, klu kita doa sumthin kan, biasanya akan ada ujian sblm doa tu termakbul.. hehe~ 

Ha? Blur ka? oke.. aku pn blur td msa Zizi ckp mcm tu.. pastu dia ckp, contohnya la, aku doa aku akan lebeh berlapang dada ngn sikap kwn2 aku, ukhuwah tu terjaga.. then, Allah mo memakbulkan doa tu biasanya kita akan diuji.. haa, mcm ada kwn bt sumthin yg kita x suka, ganggu kita ka, tiba2 marah ka apa ka.. masa tu la apply tu blapang dada.. huhu~ 

Aku bsyukur dpt sahabat2 yg mcm skg ni.. kan kwn yg baik tu klu kita lihat dia kita ingat Allah, dengar kata2nya btambah ilmu agama kita, dan lihat gerak-geri dia, ingatkan mati.. alhamdulillah, insyaAllah, sahabat2 yg aku ada skg ni adalah sahabat2 yg baik skali.. inilah sahabat2 yg aku rasa akan bersama2 sampai ke syurga nti.. amin ya Rabbil 'alamin..

Waaa, ngntukkk~ aku harap aku lbeh berlapang dada di masa hadapan.. pentaipan di atas adalah luahan dan apa yg aku rasa.. ada jua rujukan wlupun x format APA la.. rujukan dari Zizi.. haha! 

Smoga Allah mmberi kekuatan utk aku terus berubah menuju kebaikan.. jalan2 kebaikan akan terbuka luas pada yg ingin melaluinya.. insyaAllah..

Selamat Malam. Maaf Zahir dan Batin. ^^

No comments:

Post a Comment