eLise

Suka Blog Saya Ke?

Monday, October 24, 2011

Jalan2 ke Bekenu - Niah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Huhu~ (neves ee~ ktawa dulu kunun!) pada 22 dan 23 Oktober 2011 bersamaan dengan 24 dan 25 Zulkaedah 1432 Hijrah bersamaan juga dengan hari Sabtu dan Ahad  yang lepas, aku dan rakan2 warga RM, RK dan RB pegi bejalan2/ konvoi/ melanchOng ke Bekenu dan Niah sempena cuti Deepavali tahun ini ^^

Pelancong2 terdiri daripada:
  1. eLise/ aku sendiri
  2. Nami
  3. Kak Nisa'
  4. Atul
  5. Feny
  6. Kak Rozi
  7. Zizi
  8. Fiza
  9. Awi
  10. Che' Nah
  11. Nongkoi
  12. Aya
  13. Piya
  14. Linda

Hari 1: 22 Okt 2011

Kami bertolak dari rumah kira2 jam 8 pagi lbeh2 la.. kami mnggunakan 3 kreta huhu! destinasi kami yg pertama adalah ke Pantai Peliau yang terletak di daerah Bekenu.. pantai yang cantik, tp x sorang pn p pantai pijak pasir atau bermain2 dengan air! hehe~ aktiviti yg kami buat masa kat pantai tu adalah duduk di dalam halaqah dan bertaaruf bersama dengan seorang kakak yg aku x kenal (ehem2, baru kenal la!) yg bernama Kak Nor.. dan ada la sdikit sharing dari hati ke hati <3 dan pkataan yg aku blajar pada ari tu adalah 'mardhatillah' iaitu semua yg kita lakukan hendaklah dalam keredhaan Allah ^^

Selepas dari pantai, kami semua menaiki 3 keta tadi tu menuju ke rumah Kak Rozi, kat kampung... kampung apa ek? aku lupa dah apa nama kampungnya adoiii! ahahaha~ haa, ruma Kak Rozi adalah markas kami (eh oke ka ayat markas tu hah?) di mana kami tidoq, mandi, makan, solat kat sana.. sampai jak kat rumah Kak Rozi, kami semua bersalam2an dgn mak dan adk2 ppuan Kak Rozi then menunaikan solat Zuhur berjemaah dan tidoq! haha.. penat ba, aku tido dan bangun kira2 mo dekat pkul 5 juak la.. tido ramai2 kat bilik entah sapa la, adik Kak Rozi kot.. 

Bangun ja trus solat Asar dan kuar jap ke pekan Bekenu ngn Nami, Kak Nisa' dan adik Kak Rozi yang baru berumur 10 tahun tp petah bekata2 dan cumil iaitu Wani.. kami kuat kejap tu sebab mo beli adiah, sbbnya malam nti ada BBQ dan acara men tukar2 adiah sesama kami dan Kak Nor.. ahaha~ sampai jak kat pekan tu, aku dengan memandai2 mcm lah aku biasa kat pekan tu mengajak Wani yg aku sangkakan budak kecik xtau apa2 menuju ke arah kedai makan yg aku sangkakan kedai runcit! haha~ nsb baik xda org komen apa2, klu x, malu eden! hehe~

Aku sebenarnya xtau mo beli apa nak bg adiah kat org.. hym, aku round la stiap row tu.. pusing2 dari bhg yg mnempatkan beras, minyak hinggalah ke peralatan kosmetik.. then aku nmpak Nami beli wrapper, aku pn g beli.. aku beli Colgate 1, then Kak Nisa' menyapa dari blkg bertanya sama ada aku mo bg Colgate tu sbg adiah mlm nti! haha~ ada ka bg Colgate, agak2 la ba Kak Nisak! then, pikir punya pikir, round punya round, aku pn tertarik dengan 1 Magic Face Powder yg bernama Silky Girl ni! aku pkir agak lama jugak la, then, aku ambik jugak la yg pink, Baby Pink! hah, sapa yg dapat & pakai ni mmg kilau2 la muka dia nti.. haha.. then, aku pn bayar benda tu bersama ngn Colgate & juga wrapper td.. then, aku cari2 Kak Nisa' dan Nami, ilang pla dorang ni.. huhu~ paduhal dah dalam keta, aku yg lama sgt! haha~ sampai umah, aku pn balut benda tu, tp oleh kerana kekurangan 'bahan mentah' seperti gunting dan gam/ selotap, aku pn balut dia sperti mmbalut gula2! haha~ kreatif bah! apa salahnya kan?

camni la rupa magic face powder tuuu~

Malam yg dtunggu akhirnya tiba.. Kak Nor pn ada dtg ngn mak dan anak2 dia yg comel.. BBQ dah, masak utk dinner pn dah.. then majlis pn dmulakan.. then ada la 2 org kwn masuk bawak kek, aku x ingat sapa! (apa punya kawan la aku ni! haha) aku pn bermonolog sendiri:

'aku tau dah, mesti mo sambut bday aku dan Nongkoi ni.. heheh, x pa masi sempat ni, lambat 28 hari jerrr..'

Haha~ skali tinguk kek, hah kan betul! mmg mo sambut bday aku ngn Nongkoi jua.. hehe~ hepynyeeeerrr! potong kek tu ngn anak2 Kak Nor skali.. hepy budak kecik dua org tu dpt potong & mkn kek.. hehe.. comelll~ then kami org smua pn mamam2 apa yg ada~ 

Then, masa yg dtunggu2 pn tiba, iaitu masa utk betukar2an adiah! huhu~ smua adiah yg ada diletakkan nombor, dan org yg cabut nombor tu akan mendapat adiah yg bernombor matching ngn nombor yg dia dpt la! ala, x kan x penah maen? pemes ba pmainan ni~ hehe.. neves juga, aku dapat adiah bernombor 'sablas' ataupun 11 iaitu cukulat Camior ka apa dan teddy bear yg kici dan cumil, ntahla adiah dari sapa tu, x da org mo ngaku! hahahahaha~ makasi yeeee~ may Allah Bless U~ org yg dpt adiah aku pla Feny.. hehe, tau dia adiah tu dari aku, dia nmpak aku wrap adiah tu dlm btuk sweets! Kak Nisa' dpt pashmina yg cantikk, Nami dpt ayat suci al-Quran, Nongkoi dpt keropok yummy, Che Nah dpt dompet hp yg comel, Piya d pt badges yg byk! haha, Awi, Aya, Kak Rozi dan Kak Nor dpt buku.. yg lain aku x ingat aduh! x dpt recall haha~

no. 4 tu! adiah yg aku wrap dlm bntuk sweets! aha comel plak

Kami semuanya then tido fuh! kemas2 dlu la b4 tu~ aku? tido awal, tp dalam pkul 2 camtu aku terbangun, badan aku sakit2 oO.. ahahaha~ then, ntah kenapa, aku pn kuar dri bilik tu dan buat rondaan kejap ke smua bilik yg mnempatkan kwn2 aku, dan melihat2 mereka yg sedang nyenyak tido.. haha smua tido.. then, masuk balik dlm bilik dan sambung Zzz.........


Hari 2: 23 Okt

Pagi ni dimulakan dengan solat Subuh berjemaah dan bersiap dan bsarapan sbb kami akan btolak ke Niah pada pkul 8 pagi mcm tu...

Sblm btolak tu, kami smpt lg ambik2 gambar! haha~ kami juga bermaaf2an dan bdoa sblm memulakan pjalanan.. bermaaf2an tu sbb mana la tau kan lepas tu x jumpa lg.. aduh sedih eyhhh~ b4 ambik gambar tu, Awi realize yg kami dua mmpunyai jenama dan kasut sukan yg sama! haha~ jenama Malaysia tu Power.. kaler putih + pink~ comey plak~ ada kawan yg kasut sama hehe~

kasut sama! Awi & me

Oh ya, aku tlupa, pada hari Sabtu tu, before ke rumah kat Rozi, masa kat pantai, kami ada dberi tugasan dmana kami harus menghafal hadis yg ke-40 hadis Rasulullah SAW dalam arab dan rumi.. kami juga harus memahami dan menghayati kisah dua org tokoh Islam yg bernama Maryam Jameelah dan Yusuf Thala'at.. alhamdulillah semasa perjalanan ke Niah, kami tasmik hadis tu dan aku dapat menghafalnya dengan agak baik la hehe, alhamdulillah dan Atul sebagai pembaca berita haha! mmbacakan cerita ttg dua tokoh Islam yg aku critakan sblm ni..

Sesampainya di Niah, apa lg, kami pn ambik gambar la! haha~ sampai2 jak ambik gambar~ suka sangat bgambar ni.. then, kami brkumpul sama2 sbb tuan rumah RM iaitu Fiza mo buat briefing la katekan.. hehe.. semasa memasuki Gua Niah tu nti, kami akan berpasang2an dalam kumpulan dan aku berpasangan dgn budak yg paling kecik dan comel skali iaitu Aya.. aha~ masa masuk ke Gua Niah tu kami bkn sahaja kna jaga kebajikan pasangan masing2, kami juga perlu bertaaruf dgn lebih dekat dengan bersandarkan 4 kata2 ini:

  1. I know, U know
  2. I know, U don't know
  3. U know, I don't know
  4. I don't know, U don't know, Allah know

Haha~ besh pla kan.. jalan2 masuk ke gua tu bkn masuk dan menghayati keindahan ciptaan Allah saja, tp kami juga bpeluang bkenalan dgn lebeh rapat lae ttg diri masing2.. lepas tu, ketua kami utk eksplorasi ke gua iaitu Che' Nah pn pegi beli tiket utk masuk ke gua dan menaiki bot ke seberang sana menuju ke gua.. waaahhh~ hepynya aku pestaim aku naik bot tau!! org slalu ckp dia mabuk bila atas bot, aku x rasa mcm tu.. aku rasa hepy dan mcm biasa saja~ haha~ eksaiting tau! maveles! haha~

B4 masuk gua tu kan, Zizi ada cakap klu ble x besh la masuk 1 gua jak, mo masuk 2 atau 3 gua.. aku pn pkir mcm tu.. x rock la masuk 1 gua jak kan? x thrill la beb! huhu~ taaaaapiiii~ aduh jauhnya sangkaan aku meleset.. aku ingatkan lepas naik bot, sampai2 jak bole trus masuk gua! adehhhh!!! hahaha~ rupa2nya kena jalan 4.1 km lg klu x silap baru sampai ke Gua Niah!! haha, penatnya jalan tuuu dalam utannnn~ nsb baik ada jambatan dia.. klu jalan atas tanah, adoi x tau la pengsan aku kali~ hahahahaha~ dalam pjalanan tu, aku ngn partner aku Aya x mo buang masa, kami pn bacala ma'thurat sama2.. Aya ni hafal ma'thurat sughra tu, so aku ikut saja, x hafal sgt susunan dia, tp aku ingat.. hehe~ alhamdulillah.. abis baca ma'thurat pn belum smpai2 lg.. penat giler beb! baru jalan dalam utan da penat, blum smpai gua lg.. hahaha~ sblm msuk gua tu ada 1 pondok ni macik2 jual minuman dan mknan ringan, so kami pn duduk la kejap rehat2 lepaskan lelah yg teramat tu.. huhu~ dlm 5-10 minit camtu rehat dan makan2 pisang/ sandwich, kami pn mneruskan pjalanan ke gua.. tinggi bangat tangga dia mo ke gua tu, enda sampai ni nafas! hahah~

perjalanan menuju ke Gua Niah

Sesampainya di Gua Niah, kepenatan yg ada td hilang sekejap. Subahanallah! cantik dan sempurnanya ciptaan Allah.. cantik sangat gua tu.. ada sarang burung kat atas gua tu, besar sangat, kala Parkson tu! haha~ masa tu aku pn pkir2, camana la org dlu2 bole tinggal kat dalam tu kan.. skg ni xpala bole naik tangga dan jambatan yg mmudahkan pelancong melihat2 ke dalam gua tu.. jaman dolu2 mesti dorang pakai jalan gua tu saja.. aduh, dahla licin.. hahaha~ sesampainya di sana, mcm besala, begambar dlu beb! haha~ hobi smua org la tu bgambar d tmpt2 mcm ni.. jd memori terindah nti.. then, kami pn masuk ke dalam gua tu, makin dalam makin gelappppp.. hoho bau busuk tahi burung ada di mana2.. nsb baik ada torchlight Aya, aku la tu yg pegang, haha~ penatnya naik tu, mcm mo putus nafas ni! haha~ jauh sangat jalan.. gelap sangat jua.. hinggalah kami sampai ke penghujung gua tu ada pondok sana, kami pn duduk dan ambik gambar.. ya Allah mmg cantik cahaya yg masuk ke dalam gua tu.. cantik sangat.. Aya ckp tu cahaya keimanan! haha~


me & Aya menuju cahaya keimanan! amin~

Subhanallah!


fuh! penat giler~ bagagar lutut koh! haha~ rehat2 kat pondok b4 kuar gua..

Selepas bgambar dan menghayati ciptaan Allah, sambil2 berzikir memuji kebesaranNya, kami pn kluar dari gua tsebut sbb Zohor makin mnjelang.. kami kena kuar dan balik ke pangkal jalan! haha~ oh ya lupa nak ckp, Awi dan Fiza x masuk gua, tunggu kat luar jak atas sbb2 masalah kesihatan.. sampai jak kat luar jumpa ngn Fiza dan Awi, kami pn duduk kat 1 tmpt mcm rumah tu, ntah apa la tu, rumah rehat dlm gua kali, haa~ duduk2 kat sana.. masa dlm pjalanan dan dalam gua td, aku ngn Aya x smpt nak bta'aruf dgn lebeh mndalam.. masa ni la kami bcerita utk fulfill keempat2 syarat ta'aruf yg awal td tu.. haha~ tp apa kami cerita, aku x ble cerita la kat cni.. sbb bnda tu adalah rahsia, dan ianya adalah utk pngetahuan aku, Aya dan Allah! ta'ruf kami brlangsung shingga kami smpai ke luar hutan dan setibanya di muzium yg mnempatkan pelbagai maklumat ttg Gua Niah.. tp aku x usha sgt pn kandungan muzium tu.. penat banget lorrr~ aku duduk jak ambik angin! hahah~

Sekali lg kami mnaiki bot dan balik ke seberang sinun! hehe~ ingatkan nak solat kat ctu jugak, tp atas psetujuan ramai, kami pn solat kat Masjid Al-Jabbar bdekatan ctu.. besar masjid tu, tp mcm x da org imarahkan la.. hym, xpa insyaAllah 1 ari nti adalah tu kan.. amin.. rancang mo makan after solat, tp sbb nasi da basi, haha! kami pn mneruskan pjalanan ke Bekenu smula sbb Kak Rozi ckp nak ajak makan kat Pantai Bungai.. hehe~ cambesh jak.. tp, tulah, kita cuma merancang kan, Allah yg tntukan.. sampai dsuatu tmpt, sblm sampai ke Bungai, kami singgah dan beli banyak durian heheh~ sodap tuuu.. tp aku x beli la, aku tunggu dalam keta jak! hehe.. x jd ke Bungai, trus balik rumah Kak Rozi sbb da lambat sangat dan Asar pn da masuk.. balik jak ruma Kak Rozi, kami pn solat, makan dan packing smua barang dan balik~~

Huhu~ cepatnya masa berlalu.. kejap jak smua tu tjadi.. da sampai ruma da aku, dan skg depan lepy ni mnaep cerita ni dan memeras memori2 2 hari sblm ni.. hahah! thx Kak Rozi & family kamu smua baik2 belaka.. thx kwn2 y'all mmg rockz! ini mrupakan memori yg paling indah skali.. x kan lupa~ insyaAllah..

Fuh, panjangnya penceritaan huh? haha~ ngntukkk2 tidooo~

Selamat Malam, Maaf Zahir Batin. Assalamualaikum.

2 comments:

  1. bestnya..napa ndak ajak aku?hehhehe... teka aku siapa?

    ReplyDelete
  2. aik, ko akan ada skali.. ko yg eksaited mo masuk 2 sampai 3 gua! haha..

    ReplyDelete