eLise

Suka Blog Saya Ke?

Thursday, October 13, 2011

Hidup sebelum Mati

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

B4 Maghrib td, aku tlg Zizi masak kat dapur.. utk org buka posa & dinner.. tgh msk dan trus msk, Nami yg baru balik dari kedai (ada urusan penjilidan tesis) masuk ke dapur dgn mmbawa brg2 kperluan dapur.. aku apa lg, pegi la serbu beg plastik tu, tngok klu ada yg boleh d masak coz bkalan mknan kat ruma da nak abeh.. 

Tgh sibuk aku mnyelongkar tu, Fiza masuk dapur, aku tgh mmbelakangi dia (mnyelongkar brg2) dan bertanya:

"Kat mana kamu org jilid tesis kamu org Fiza?"

Nda ada jwapan pla.. tnya lg..

"Kat mana? Hmm? Fiza?"

Lepas tu aku heran la, apasal Fiza x jwb ni.. aku pusing blakang.. aku nmpak, Fiza ngn Zizi tgh bpelukan.. Fiza nangis.. aku diam! spontan aku ckp:

"Oops!"

Then, aku pn ambik sayur sawi, potong dan tumis.. otw mo msk sayur tu, aku tnya2 la Zizi knapa ngn Fiza? owh rupanya, macik Fiza dah meninggal dunia.. innalillahi wainnalillahi roji'un..


"Ksian Fiza, apa la aku, panggil2 x tngok keadaan org.."

"Tu la ko, sapa suru ko bising2! Haha.."

"Huhu.."

Dalam tguran, ada gurauan utk mnyedapkan hati aku yg rasa bsalah tu.. thx Zi..

Kejap jak kan benda tu? I mean, death.. org yg tgh sakit tenat kat hospital, x mninggal lg.. org yg sihat wal'afiat tiba2 esok da mninggal..

Kematian..
Tak ble dicepatkan,
Tak ble dilambatkan,
Allah sudah tentukan..

Ustazah aku kat skola mnengah dlu pnah ckp, klu kita tngok ada kematian atau org mninggal dpan kita.. kita akan insaf SEKEJAP.. sekejap cuma.. btullah apa Ustazah Rosmizah tu ckp..

Fiza pnah ckp, kita sbagai umat Islam, iman kita naik turun.. klu boleh biar dia naik saja, klu turun pn, jgn smpai tahap 'sifar'.. sntiasa bdoa dan minta kpd Allah smoga kita ditetapkan dalam Iman dan Islam..


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..
Aku bermohon padaMu Ya Allah,
Ampunkanlah dosa2ku, dosa kdua ibu bapaku, dosa adik beradikku, dosa sahabat2ku,
dosa muslimin dan muslimat sama ada yg masih hidup ataupun yg telah mninggal dunia..

Smoga kita smua umat Islam, mati dalam keadaan khusnul khatimah.. kita hidup kerana Allah, mati kerana Allah.. sntiasalah berlindung kpd Allah drp syaitan yg direjam.. syaitan akan mnggoda kita shingga ke akhir nafas kita..

Mati itu pasti!
Hidup? InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment