eLise

Suka Blog Saya Ke?

Thursday, October 27, 2011

Tabiat Buruk

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!

Alhamdulillah, Selamat Pagi semua (mcm rancangan TV plak)! aha~ pagi2 moning ni bagus klu muhasabah diri, tngok benda2 ijau.. ijau tu maksudnya tetumbuhan (tumbuh-tumbuhan, suka merosakkan bahasa ish!), baik utk mata, tenang jiwa sambil berzikir menghayati dan mengkagumi ciptaan Allah yang maha Esa..


Aku mmpunyai 1 tabiat buruk yang adei mmg burukkk la! diharap anda semua (pembaca2 yg budiman) jgn ikut ya.. bak kata org puteh, DO NOT TRY THIS AT HOME! heheh~ tabiat tu adalah tido pas Solat Subuh! adeh~ buruk kan? tabiat ni slalu aku praktikkan tym2 cuti mcm ni la hah.. adoi, bole bengap otak klu 23 tahun aku idup, 23 tahun tu juga la aku tido pas Subuh! haha~


Suruhan Allah dan pesanan Nabi SAW tu ada baiknya.. bknnya Allah dan Nabi SAW saja2 mo suru2 kita solat, jgn tido lepas Subuh la khususnya or jgn tidoQ pas Asar.. bg org yg bfikir, kenapa diwajibkan solat tu keatas kita bkn sahaja mnunjukkan ketaatan dan kecintaan kita kpd Allah, tp kita dapat manfaatnya juga.. kita lebih berdisiplin (solat tym waktu kan), lebih sihat (pergerakan dalam solat jika dilakukan dengan betul merupakan senaman yg mmbetulkan urat2 dan tulang2, otot2 sgala & sujud yg lama akan mmberi oksigen yg banyak pada tubuh dan byk lg klebihan2 solat ni klu dikaji btul2).. Kenapa pla kita dilarang tidur lepas Subuh sbb takut otak kita bengap! aha~ kan klu study, masa Subuh tu la otak kita btul2 fresh dan dapat mnerima ilmu dgn baik.. cari rezeki di pagi2 moning ni pun bagus, apa org ckp tu First come, First serve la! haha~ Tido pas Asar pla bole sbbkan gila.. hehe..


Klu ikut pengalaman aku la (aku rasa org lain pn mmpunyai pngalaman yg lebih kureng juga), aku kan tido pas Subuh, then bila bangun tu dalam jam 9 jam 10.. masa tu org lain da abis sarapan, da mula bt esaimen, aku plak, baru tekial2 mo masak sarapan, mo tngok esaimen apa aku mo buat dlu~ aduh! masa bt esaimen tu plak, otak blurrr!! aduhhh~

Klu tido pas Asar ni aku jarang laa.. tp penah dolu2 masa jaman2 kejahilan dlu.. tdo pas Asar kan, bangun2 tu mcm org yg terpinga2~ mencari2, eh da pagi kah? mo gi kuliah? haha! mmg mcm org gila!!! huhu~

Tak ada salahnya kita ikut suruhan Allah dan tinggalkan laranganNya.. Allah lbeh tau apa yg terbaik bt kita.. Dia pencipta kita, Maha Suci Allah yg tidak mmpunyai anak dan tidak diberanakkan.. so, kita sbg hamba ni, kenala ikut kan? ala, ambik kes simple la, cthnya murid2 aku dalam kelas, aku suh siapkan keja rumah, ambik perhatian smasa cikgu mngajar, dorang bt dunno jak, keja pn x buat langsung, aku marah kan? marah ooo! haha~ aku bknnya bg keja rumah suka2, tu utk latih tubi dorang jgk.. aku bknnya suh dorg ambik phatian suka2, tp utk berusaha bg dorg faham apa yg aku ajar.. 

Haha~ gtu juga la ngn Allah.. Allah da bg smua ngn kita, nikmat yg paling besar skali nikmat iman dan Islam.. nikmat oksigen lg, ya Allah.. cuba bygkan klu x ada oksigen? mati oO.. cuba bygkan x ada 1 jari, cthnya ibu jari tgn kanan? aduh.. gimana dong? haha~ pastu, kita plak x ikut printah Dia, Allah Maha Pemurah dan Penyayang dah bagi semua, kita ingkar lg, Allah balas kita ngn neraka.. ala x pyh neraka lg la, kat dunia pn da nmpak balasan tu.. Maha Suci Allah tidak bkurang pn kehebatanNya klu kita x ikut suruhanNya, x mninggalkan laranganNya.. kita yg mmerlukan Allah di sisi kita.. klu kita dbiarkan Allah, aduh! peritnya rasa, lost la dlm dunia yg sementara ni.. ^^ mcm the Lost World plak! hehe~


Haha! hari ni aku berjaya enda tido pas Subuh.. aku bdoa agar smua ni bterusan bahkan lebih baik lg pada masa akan datang.. amin Ya Allah Ya Rahim..

No comments:

Post a Comment